Виставки. Львів. 2025. Дім Франка. «Хресна дорога»

12 квітня у Домі Франка у Львові відкрилася виставка графічних творів Осипа-Романа Сорохтея «Хресна дорога». Куратор — співробітниця Дому Франка пані Марта Волошанська.

Виставка присвячена відзначенню 135-ї річниці народження митця.

https://wz.lviv.ua/news/531051-vystavka-osypa-sorokhteia?sfnsn=mo

Хресна дорога

На початку 1920-х років Осип-Роман Сорохтей розпочинає роботу над циклом біблійних тем, до якого ввійшло понад 50 рисунків. Серед таких мініатюрний цикл, присвячений притчам та біблійним історіям з Нового та Старого Завіту. Ці маленькі аркуші обов’язково підписані та датовані, а їх невеликий формат контрастує із напругою внутрішнього простору сюжету.

Біблійна тема у творчості О. Сорохтея розгортається до ширших масштабів, вже у 1930–1932 роках, коли художник звертається до теми «Хресної дороги» (50 аркушів). Саме у цих роботах найбільше відчуваються внутрішні переживання митця. Вони не були ілюстраціями до конкретних сюжетів-стацій. Звертаємо увагу, що іноді одна стація розгортається у кількох роботах, наприклад, «Несуть Хрест», «Піднімають Хрест», «Зняття з Хреста». Також, Осип Сорохтей не звертається до історичного часу, а, навпаки, у деяких сценах, зустрічаємо персонажів із вулиць Станіславова, які переходять з побутових сюжетів художника, співпереживають, розділяють страждання Христа чи долучаються до його бичування.

Художник розробляє цю тему у двох концептуальних площинах: білим на чорному та чорним на білому. Осип Сорохтей використовує у першому варіанті – чорний папір і білу пастель.

Ці сюжети можна прочувати як своєрідну молитву-роздуми, адже емоції персонажів скоріше стримані, особливо Христа, який сприймає із покорою всі випробування.

У «Хресній дорозі» «на білому» спостерігаємо підкреслену емоційність, муки Христа надзвичайно сильні. Художник передає з особливим трепетом величезні, повні болю та страждання, очі Ісуса і Його обличчя, на якому застигає гримаса болю.

Персонажі з вулиць – це ніби випадкові перехожі, одні сперечаються між собою, інші показують пальцями на Ісуса, деякі співпереживають, допомагають підвестися, а ще одні – навпаки долучаються до знущань.

За стилем «Хресна дорога» надзвичайно близька до експресіонізму, проте художник вкладає в неї певну семіотику, розуміння власного часу і власних переживань.

Осип Сорохтей у цьому циклі стирає межі між «біблійними сюжетами» та побутом і вчинками звичайних людей.

На виставці «Осип Сорохтей. Хресна дорога» представлено майже 40 творів: пастеллю і підготовчі рисунки. Твори – з приватних колекцій родини митця.